Dragoste sau dependență?


-Daniela, încă îl iubesc așa cum e el: tipicar și sâcâit, morocănos și dulce!

Zâmbesc la cuvintele spuse de femeia în față căreia stăteam.Priveam expresia chipului și ochii în lacrimi.Vocea femeii continuă,într-un revărsat continuu de cuvinte izvorâte din stările contradictorii prin care trecea:

-Nu înțeleg.Cum poți să ții în brațe pe cineva,să îl mângâi și să-i spui că îl iubești și,în minutul următor,să-i spui „GATA”? Cu ce am greșit? Toate mofturile i le-am facut. Nimeni nu cred că ar accepta tot ce eu am acceptat. Este un bărbat foarte dificil dar eu îl iubesc așa cum e. Mă doare faptul că m-a alungat de lângă el…Am văzut că vorbește și cu alte femei pe net, dar mi-a spus că pe mine mă vrea…

E greu,foarte greu să faci terapie unei persoane îndrăgostite.E greu să o faci să conștientizeze că este o femeie care „iubește” nesanatos,care confundă iubirea cu dependența.Acest tip de persoană te ascultă, dar nu te aude.E cufundată în durerea ei și,chiar dacă îți cere ajutorul,cuvintele rostite de cealaltă persoană trec pe lângă ea.

Priveam chipul, cu o fizionomie de copil,parcă prea forțat să se maturizeze.O femeie frumoasă, dar lipsea acea strălucire ,părea inertă,fără viață,obosită. Lacrimi grele se preligeau tăcute pe obrajii marcați de durere:

- Ce să fac?Tu ce ai face,să fii în locul meu?

Întrebările disperate ale femeii, mă trezesc din contemplare și răspunsul, pe care urma să i-l dau, îl doream a fi AUZIT:

-Nu sunt în locul tău și nici nu gândesc sau simt în locul tău. Numai tu decizi asupra atitudinilor tale.Fă ceea ce simți că e bine pentru tine,ceea ce nu te duce în situația de a-ți pierde identitatea,respectul față de tine!

Fii egoistă!

Uimirea și tresărirea evidenta îmi arată că am fost auzită și asta mă decide să continuu.Am anticipat întrebarea pe care urma să mi-o adreseze.

-Cuvântul egoist nu înseamnă a fi brutală,a călca peste „cadavre” pentru a obține ceea ce tu dorești.Pentru tine egoismul este un exercițiu necesar.În ce constă acest exercițiu? E nevoie să pui activitățile tale,proiectele tale,nevoile tale pe primul plan! Pe măsură ce te așezi pe tine pe primul loc,învăță să tolerezi mânia celorlalți.A tolera nu înseamnă nici a analiza la infinit comportamentul celuilalt,nici a accepta efectul distructiv asupra persoanei tale.Pur și simplu,înțelegi faptul că persoana de lângă tine gândește diferit,este diferită de tine,se manifestă diferit și toate acestea nu au nicio legătură cu tine.

Persoanele reacționează în funcție de experiența lor de viață.

Modul greșit în care noi acționăm este atunci când așteptăm ca celilalți să facă ceea ce noi am face dacă am fi în locul lor! De aici apare conflictul. Persoana de lângă noi nu răspunde așteptărilor noastre.

Nu încerca să analizezi comportamentul celuilalt,nu-i găsi justificări (pentru că o vei face prin intermediul experienței tale),nu gândi în locul celuilalt!

Dacă nu dai o importantă majoră indignării,ea va trece.Rămâi calmă și echilibrată și încearcă să rămâi în interiorul propriei persoane.

Avem tendința de a ne perfecționa pentru celălalt,de a demonstra că noi suntem persoanele care răspundem nevoilor altora. Nu e nevoie să facem asta.Trăind prin cealaltă persoană, ne minimalizam personalitatea, uitând de propria persoană!Dacă noi nu suntem consecvenți în decizii,dacă noi nu ne analizăm propriul comportament,de ce cerem celui de lângă noi să o facă?Asumarea propriei tale vieți și propriului comportament, îl eliberează pe celălalt.

Când o persoană s-a îndrăgostit de tine,s-a îndrăgostit de ceea ce ești TU.Când tu te-ai îndrăgostit de o persoană,te-ai îndrăgostit de ceea ce EA reprezintă. De ce îți consumi energia încercând să o schimbi după propria imagine?Atunci,dacă asta se întâmplă,înseamnă că a existat doar atracția pe care v-ați satisfăcut-o, ai acceptat această relație dorindu-ți să-l modelezi dupa idealul creat de tine. După ce pasiunea a trecut, ce a mai rămas?

Femeia din fața mea mă privea cu un amestec de nedumerire,de aprobare,de dezamăgire în fața adevărului crud.

-Atunci nu e vorba de iubire? mă întreabă cu o voce stinsă.

-Tu știi cel mai bine! Răspunsul se află în interiorul tău!

Am privit pașii nesiguri ai femeii și spatele,parcă încovoiat de îndoieli.O ultimă întrebare mi-a adresat-o din dreptul ușii:

-Crezi că va dura mult procesul de vindecare?

Am zâmbit și am privit-o în ochi:

-Depinde cât de mare e dorința TA de vindecare și cât de repede vrei să te regăsești!

*********

Dacă v-ați trezit vreodată obsedat(ă) de vreo persoană, poate ați bănuit că nu e vorba aici de iubire,de dragostea ci de teamă. Teamă de a nu fi demn(ă) de iubire,teamă de a fi ingnorat(ă),abandonat(ă) sau înfrânt(ă)! Iubirea sănătoasă vine atunci când ești capabil să te iubești și să îți respecți propria persoană, pentru că atunci vei atrage persoane care au aceleași valori cu ale tale.Cu cât devenim mai sănătoși și echilibrați,cu atât atragem parteneri sănătoși și echilibrați.Să nu uităm că atragem exact ceea ce suntem!

Comentarii