"Vreau sa-ti iau un interviu":)...(cu scriitorul Dan Stoica )

Patru oameni, patru moduri de a gândi, patru viziuni despre viată

by Dan Stoica on Sunday, December 4, 2011 at 2:52am
Dintre prietenii de pe Facebook am mai ales patru personalitați cum nu se poate mai diferite. Un medic din Iasi, si nu stiti voi ce lume fabuloasa exista acolo, ce oameni si ce vieti, destine se fac si se desfac in fiecare zi in acea lume, apoi o româncă din Florida, pe care o apreciez ca poetesa si scriitoare si care cred eu ca reprezintă foarte bine un nou univers cultural care a aparut pe net si despre care se vorbeste inca prea putin, apoi un om care mi-e drag pentru ca locuiest la Baia Mare, oras la care tin in mod deosebit, Lucia Alexandru, este si ea cadru de conducere in Spitalul judetean de acolo si in cele din urma Alexandru Petria una din constiintele literare importante ale literaturii române pe care am avut ocazia sa-l cunosc aici pe FB si pe care sper sa-l cunosc cât mai iute și prin ceea ce a scris. Aveti grija, ultimii doi sunt din Transilvania, sa vedeti cum stiu ei sa raspunda.... altfel decat restul lumii. Sper sa va plac, ca de aflat lucruri noi despre felul in care gândesc oamenii, veti afla sigur, așa cum am aflat si eu, autorul acestor intrebari.

1. A existat o clipă, un eveniment, un om despre care puteţi afirma, fără teamă că greşiţi, că v-a schimbat drumul în viaţă?
Răzvan Constantinescu: - Da, a existat. Un om minunat care, din păcate, nu mai este printre noi, doctorul Valentin Năstase, cel care m-a determinat să iubesc şi să urmez medicina în condiţiile în care, în liceu, fusesem olimpic la matematică.
Nuța Istrate Gangan: - Eu am hotarat totul dupa ce altii au hotarat schimbarile:).Doar pentru ca la 16 ani nu puteam hotari prea multe. Stii cum este cineva mi-a schimbat macazul si mi-a gresit destinatiile. Si asta tot schimbare se numeste, nu?
Lucia Alexandru: - Da.
Alexandru Petria: - Partenera de cameră şi Maica Tereza.

2. Ce apreciaţi cel mai mult la un prieten?
Răzvan Constantinescu: - Loialitatea.
Nuța Istrate Gangan: - In primul rand apreciez calitatea de prieten.Prieten inseamna sinceritate si respect.Am fost absolut convinsa ca poti fi prieten cu cineva numai daca ai multe lucruri in comun.Mi s-a demonstrat contrariul. Mi s-a demonstrat ca "relatia puzzle" functioneaza.Relatia in care eu am ce tu nu ai si tocmai de aceea ne completam atat de bine.
Lucia Alexandru: - Inteligenta,cultura,loialitatea.
Alexandru Petria: -Respectarea promisiunilor.                                                                                                  

3. Sunteţi un luptător? De ce vă luptaţi?

Răzvan Constantinescu: - E ca şi cum m-aţi întreba de ce respir. Viaţa e o luptă, nimic nu se poate obţine fără luptă. Cu atât mai mult în domeniul meu. Mi-e uşor să răspund pentru că am mai făcut-o: Pentru că nu mă pot acomoda cu nedreptatea, compromisul, promiscuitatea morală. Pentru că nu mi-e indiferentă suferinţa bolnavilor, pentru că nu sunt de acord ca oameni dedicati, care – după 15-20 de ani de studiu – ajung să fie de un folos imediat, palpabil, societăţii din care fac parte, să fie umiliţi asa cum sunt medicii romani; de Guvern, de Preşedinte (amintiţi-vă câte aberaţii a debitat Traian Basescu, înafara fişei postului domniei sale, referitor la medici), de mass-media şi uneori chiar de pacienţi. Eu, personal, am considerat că e o datorie să nu mă las păgubas atât timp cât mă simt curat şi stiu că am dreptate. Procesul câştigat definitiv şi irevocabil împotriva ministrului Attila Cseke a fost doar o etapă, nu mă voi opri aici – urmează primul termen în procesul cu Emil Boc. Pentru că scopul principal nu este legat de propria-mi persoană, ci de existenţa acestei unităţi medicale de elită care este Institutul de Gastroenterologie şi Hepatologie din Iaşi. Nu vom permite ca o mână de incompetenţi să distrugă chiar tot ce mai are ţara asta! Politruci care urăsc medicii din cauza complexului de a nu fi profesat o zi în viaţa lor – aşa cum sunt Cristian Vlădescu şi Virgil Păunescu – trebuie blocaţi cu fermitate, amendamentele creştineşti nefiind valabile pentru cei care vor să distrugă sistemul sanitar românesc.
Nuța Istrate Gangan: - As putea spune ca am fost o luptatoare.Mi-am dorit ceva enorm de mult si am facut aproape imposibilul ca sa-l obtin.Astazi nu ma mai lupt .Astazi ma bucur de victorie.Dar,ca sa-ti raspund si la intrebare:)...ma lupt in fiecare zi cate un pic cu mine insami:).Mai pierd ,mai castig,mai capitulez...Pentru ce? Dumnezeu stie...Fiecare avem mori de vant in interior.
Lucia Alexandru: - Da.Sunt nevoita.
 Alexandru Petria: - Cei care mă cunosc nu spun că sunt fără reacţii. Lupt ca să mă pot vedea în oglindă fără jenă. Nu pot să rămân pasiv în faţa nedreptăţilor şi a prostiei agresive.                                                                           

4. Când vă îndoiţi de ceva, cum acţionaţi?

Nuța Istrate Gangan: - De felul meu meu eu sunt asa ...mai navalnica.Ma bazez pe instinct si pe prima impresie.Dar atunci cand ma indoiesc,ma opresc si cuget.Si de cele mai multe ori tot instinctul invinge.Daca m-am indoit de ceva sau cineva ...cauza este pe jumatate pierduta si omul este pe jumatate descalificat.
Lucia Alexandru: -Analizez. 
Alexandru Petria: - Nu acţionez până nu sunt sigur că am toate datele unei chestiuni.                                          

5. Cum priviţi bogăţia?
  
Răzvan Constantinescu: - Dacă vă referiţi la cea materială, o privesc ca pe un mijloc extrem de important de a face bine celor din jur. Banii şi funcţiile de conducere la asta servesc. Degeaba ai compasiune, idei bune ori dorinţă de a ajuta, dacă nu te ia nimeni în seamă. Dacă vorbiţi de bogăţia spirituală, o consider ca singura cale de devenire, ca unica punte între lumile pentru care suntem doar fire de nisip rătăcite. Cele două feluri de bogăţie sunt interdependente: cea materială poate grăbi acumularea bogăţiei spirituale şi, totdată, nu are nicio noimă fără aceasta din urmă.
Nuța Istrate Gangan: - Privesc bogatia materiala exact asa cum ma priveste si ea pe mine:cu un pic de indiferenta.De ce? Pentru ca am fost fericita si cand am avut putin si cand am avut mult.Imi place dar nu o ador. STIU ca fericirea mea nu vine de la acest fel de bogatie ci de la cealalta bogatie:un sot deosebit si un copil grozav.Din punctul asta de vedere sunt multimilionara.
Lucia Alexandru: - Detasat.
Alexandru Petria: - Ca pe un mijloc pentru dobândirea libertăţii.                                                                         

6. Vă e teamă de ceva?
Răzvan Constantinescu: - Da, de trei lucruri: În primul rând am teamă de ridicol. Apoi de indiferenţa celor de lângă mine, mai ales a colegilor care nu se implică pentru că nu conştientizează că Răul le afectează viaţa şi le-o va afecta şi copiilor lor. Şi-mi mai e frică de prostia unora din cei aflaţi în funcţii de conducere; dar asta e o teamă pe care am învăţat să mi-o înfrâng mai uşor...
Nuța Istrate Gangan: - Da ! Mi-e teama sa conduc cu viteza pe autostrazile americane si mi-e frica de omul frustrat ajuns la capatul rabdarilor.De omul care nu mai are nimic de pierdut.
Lucia Alexandru: - Am diverse anxietati.
Alexandru Petria: -De destule, oho...                                                                                                               

7. Care este lucrul pe care îl consideraţi cel mai reuşit din tot ce aţi trăit şi făcut până acum?
Răzvan Constantinescu: - Copiii mei.
Nuța Istrate Gangan: -Si daca inventam focul,roata si metoda de eradicare a stupiditatii in cinci zile,raspunsul meu ar fi fost acelasi:Baiatul meu.Nu conteaza ca suna cliche ...eu stiu exact ce spun:)
Lucia Alexandru: - Baiatul meu.Prietenii.
Alexandru Petria: - Greu, monşer. O să mă mai gândesc...

8. De ce Facebook? Ce aţi aşteptat? De ce aţi rămas?
Răzvan Constantinescu: - Iniţial, mi-am făcut cont pentru a-mi face cunoscută cauza, argumentele, lupta. Celor care-şi închipuie că Facebook-ul e o activitate frivolă le-aş spune că am cunoscut aici oameni minunaţi, de mare calitate, de la care am avut multe de învăţat şi pe care altfel nu i-aş fi întâlnit. Pentru asta am şi rămas: informaţii în timp scurt, comentarii inteligente şi mult, mult umor.
Nuța Istrate Gangan: - Nu sunt facebook-crazy dar nici nu sunt ipocrita sa admit ca Facebook-ul nu este un lucru pozitiv in viata mea. Am intalnit oameni grozavi in virtual cu care am devenit prietena si in real,mi-am reintalnit prieteni pe care nu i-am vazut de douazeci de ani.Apoi este scrisul.Am mai spus chestia asta...Facebook-ul pentru un emigrant este sticla cu mesaj aruncata in ocean.Sticla care mai devreme sau mai tarziu ajunge la destinatie.Uita-te la noi,Dan Stoica.Ce sanse aveam noi doi sa "vorbim" daca nu exista Facebook-ul? (Mai ...asa ma enerveaza Netlog-ul)) Sssshhh...
Lucia Alexandru: - Din dorinta de a sustine un politician,prieten,Apoi..m-a prins:)
Alexandru Petria: - Îmi place.                                                                                                                       

9. Ce doriți să afle oamenii despre dumneavoastră? Ce aşteptaţi de la ei?
Răzvan Constantinescu: - Despre mine... mai nimic; poate doar că sunt un om pe care se pot baza. Despre visul meu, reînfiinţarea Institutului de Gastroenterologie şi Hepatologie, mi-aş dori să afle cât mai mulţi. De la ei aştept să “coboare” de pe Facebook atunci când e nevoie şi să aibă atitudine faţă de o situaţie sau alta. Cu un “like” nu se face primăvară!
Nuța Istrate Gangan: - Nu stiu daca oamenii astia de care zici tu chiar sunt interesati in mine ca persoana,dar ,ca sa-ti raspund la intrebare as spune ca sunt o fata faina si cumsecade:)Asta as vrea sa se stie.In unele aticole sunt mai dramatica ,in altele mai sarcastica,in poezie sunt romantica si total nefericita.Dar ,dincolo de cuvinte sunt o fata oarecare, caruia ii place toamna si ...musafirii.Am eu o chestie cu musafirii,ce vrei:).Si una mare de tot cu Toamna.Si una si mai mare cu prietenii adevarati.
Asta sunt.Parafrazand un prieten virtual care mi-a scris ieri, as spune"Nu vreau sa impresionez pe nimeni".Pe bune. Ma bucur cand oamenii se regasesc in ceea ce scriu si ma bucur cand imi trimit mesaje private in care imi spun ca sunt fericiti ca m-au cunoscut.Si ca ii inspir. Ii multumesc fetei care s-a gandit sa-mi puna versurile pe muzica si multumesc tuturor celor care au vazut in mine un prieten.Virtual ,chiar.
De la oameni astept un singur lucru;sa ramana oameni.
 Lucia Alexandru: - Cum gandesc.Astept aprecieri realiste.Ma bucura comunicarea de calitate.
Alexandru Petria: - Să mă citească. Aştept să iasă din tălâmbeala pasivităţii civice.

10. Vine 2012... ce veţi face după mult aşteptatul sfârşit al lumii?

Răzvan Constantinescu: - Nu există sfârşitul lumii. Asemenea concepte asociate abuziv religiei folosesc – celor care de-a lungul istoriei au justificat crime şi atrocităţi prin iubirea faţă de Dumnezeu – pentru a stăpâni conştiinţele indivizilor cu un grad de cultură precar. În schimb, 2012 fiind an electoral, sper să marcheze sfârşitul unei “lumi”: aceea a minciunii sfidătoare.
Nuța Istrate Gangan: -Hai sa-ti spun ceva fain.Am un prieten care scrie si intr-o zi mai in gluma mai in serios i-am spus ca ar trebui sa-i iau un interviu si sa-l public pe blogul meu.Cand am vazut mesajul tau azi dimineata am zambit.Sper sa nu vina sfarsitul lumii pana cand se hotaraste sa-mi raspunda la intrebarile un pic prea personale pe care i le-am pus:)).Vezi ...marile minti gandesc la fel:))
Dane ...(imi place sa-ti spun asa ,desi probabil ar trebui sa-ti spun"dumneavoastra")2012 nu ma sperie, desi am eu urmele mele de misticism.Dupa orice sfarsit vine un inceput.Poate dupa sfarsitul de anul viitor vom reusi sa ne vedem undeva in South Florida la o cafea.Sau la o Margarita:).Ce zici? Ce bei?:)            
Lucia Alexandru: -E an electoral.Sunt sigura ca se va sfarsi o lume si se va naste alta.
Alexandru Petria: - Sex. Şi o să scriu. Şi probabil că Dan Stoica o să mă piseze iar cu alte întrebări...

Comentarii